Wiedza ogólna

Co to jest CMS i jakie daje możliwości? Rodzaje systemów CMS

Chcesz mieć stronę internetową, ale nie znasz się na programowaniu i tworzeniu takich witryn, więc zatrudniasz specjalistę – to stały mechanizm, który nie budzi żadnych zastrzeżeń.

Jednak na pewnym etapie pragniesz już nieco więcej swobody, dzięki czemu będziesz mógł samodzielnie dodawać treść na stronie. Właśnie dlatego, kiedy dowiesz się, co to jest CMS, to chętniej go wykorzystasz.

Co to jest CMS?

CMS to skrót od pierwszych trzech liter angielskiej nazwy „Content Management System” – inaczej system zarządzania treścią. To narzędzie pozwala na sprawne zarządzanie stronami internetowymi bez znajomości skomplikowanych języków programowania.

Strona internetowa do poprawnego funkcjonowania musi być ciągle żywa, więc musisz zadbać o dodawanie, modyfikowanie i usuwanie niektórych elementów.

Co to jest CMS

Wszystko to ułatwi Ci system CMS, ponieważ został stworzony właśnie do tego, byś mógł zacząć odpowiadać za swoją stronę, w taki sposób, na jaki masz akurat ochotę lub zapotrzebowanie.

CMS – co to jest?

System CMS to po prostu skrót od pierwszych trzech liter angielskiej nazwy „Content Management System”.

Jednak równie dobrze możesz po prostu zapamiętać, że jest to System Zarządzania Treścią.

Dzięki temu już wiesz, czego mniej więcej masz się spodziewać. Zwróć uwagę na to, że przy pomocy panelu administracyjnego, który jest bardzo podobny do tego, co zapewne znasz z programu Microsoft Word, otwierają się przed Tobą nowe horyzonty.

Przede wszystkim jest to związane z samodzielnym wykonywaniem wielu czynności, a przy tym nie musisz znać języków programowania.

W ten sposób możesz nie tylko zaoszczędzić czas ale i pieniądze, ponieważ możesz np. dodawać nowe produkty do Twojego sklepu lub usuwać je, gdy wycofasz jakiś asortyment.

Oczywiście system CMS wykorzystasz również na zwykłych stronach internetowych, dzięki czemu dodasz np. nową ofertę lub post na blogu.

Jakie zalety ma CMS?

Skoro znasz już podstawowe zalety systemu CMS, to musisz zwrócić uwagę na to, że nie są to jedyne korzyści, jakie wiążą się z tym rozwiązaniem. Pamiętaj jednak, że wiele zależy od tego, jaki rodzaj CMS-u wybierzesz, ponieważ nie wszystkie z nich oferują tak duże możliwości, jak chociażby WordPress.

Poza tym nie wszystkie opcje CMS-ów są zupełnie darmowe, więc przygotuj się na dodatkowe koszty jeśli chcesz go rozbudować o dodatkowe moduły. Jednak dzięki nim Twoja strona internetowa odróżni się od pozostałych, co na pewno przyciągnie użytkowników.

W przypadku sklepów internetowych możesz sobie pozwolić na wiele modyfikacji w trakcie użytkowania WooCommerce oraz PrestaShop.

Zalety korzystania z CMS

  • Możliwość dopasowania rozwiązania do swojego budżetu (od darmowych OpenSorce po płatne systemy hostowane lub z zamkniętym kodem),
  • Niezależność w tworzeniu treści i pracy nad nią,
  • Samodzielne dodawanie, usuwanie oraz modyfikacją liczby podstron,
  • Pełna kontrola nad tworzeniem kont dla administratorów,
  • Dowolne umieszczanie dodatków na stronie, np. czatów tekstowych lub wideo, interaktywnych map oraz formularzy zamówień,
  • Wgrywanie elementów graficznych,
  • Moderowanie komentarzy,
  • Tworzenie strony w różnych wersjach językowych. Dzięki temu dostosujesz ofertę do konkretnej grupy odbiorców np. klientów z Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Niemiec bądź Chin.

3 podstawowe rodzaje systemów CMS

W trakcie wyboru rodzaju CMS powinieneś wziąć pod uwagę przede wszystkim swoje wymagania dotyczące publicznej dostępności kodu źródłowego. Właśnie ten fakt sprawił, że obecnie do dyspozycji są 3 modele CMS.

Dlatego wybierz ten, który Ci najbardziej odpowiada, pod względem poufności, zwiększonego bezpieczeństwa oraz budżetu.

1. Otwarty kod źródłowy

Możesz też spotkać się nazwą Open Source, a odznacza się publicznym charakterem kodu źródłowego.

Bez wątpienia należy do jednego z najpopularniejszych rozwiązań, co jest widoczne szczególnie w przypadku WordPress.

Zaletą tego rozwiązania jest powstawanie społeczności, która tworzy szablony, wtyczki i inne dodatki, które często udostępnia zupełnie za darmo.

Poza tym liczna grupa użytkowników, to również większa szansa na wychwycenie jakiegoś błędu.

Z drugiej strony publiczny charakter tego systemu CMS sprawia, że jest bardziej narażony na cyberataki. Zwłaszcza jest to istotne, gdy porównamy go do dwóch kolejnych rodzajów.

2. Zamknięty kod źródłowy

Choć nazwa wskazuje na to, że korzystając z tego CMS-u, nie będziesz miał dostępu do kodu źródłowego, to sytuacja wygląda nieco inaczej. Jest to związane z tym, że znany jest osobom, które zastosowały ten system CMS.

Takie rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Zaczynając od pozytywnej strony, powinieneś zwrócić uwagę na zwiększenie bezpieczeństwa, gdyż jest to związane z ograniczoną liczbą użytkowników. Jednak ograniczone grono wiąże się też z negatywnymi aspektami.

Przede wszystkim zmniejsza się liczba osób, która mogłaby zauważyć jakiś błąd w kodzie źródłowym. W porównaniu do CMS Open Source rzadziej pojawiają się jakieś modyfikacje lub aktualizacje, a jeżeli już, to często wymagają dodatkowej opłaty.

3. CMS hostowany

W tym przypadku użytkownicy nie mają dostępu do kodu źródłowego, ale opierają się na już gotowym systemie. Jednak w związku z tym możesz zauważyć różne problemy, których udaje się uniknąć w przypadku Open Source.

Zalicza się do nich m.in. brak możliwości modyfikacji poszczególnych elementów. Ze względu na ograniczenia zastanów się dokładnie nad wyborem tej wersji systemu.

Dodaj komentarz